grattis mamma, 42 år

konst / 0 Kommentarer / 2010-10-18, 17:25:55
idag fyller mamma år och eftersom jag inte har några pengar så bakade och dekorerade jag nyss klart mina muffins som jag tänkte ge till henne som present.

först gör du en muffins/sockerkakssmet

  • 2 ägg
  • 4½ dl mjöl
  • 2 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 125 g smält smör eller margarin
  • 1½ dl mjölk eller grädde

medan muffinsen står i ugnen gör du glassyren

  • 50 g smält margarin
  • 2-300 g philadelphia cream cheese
  • 2 msk vaniljsocker
  • 1 pkt florsocker (eller så mycket du tycker passar)
  • karamellfärg
  • strössel

smält margarinet och låt det svalna. medan kan du röra ihop vaniljsockret och philadelphian. rör sedan ner margarinet och tillsätt vaniljsockret och blanda till en jämn "smet". sedan häller du i florsockret, blandar och tillsätter sen karamellfärgen.

strö till sist över strössel eller gör lite söta mönster. jag valde att göra ett hjärta på en muffin och på resten strödde jag över violströssel och silverkulor.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback